13 واقعيت عجيب درباره بدن انسان
پيغام مدير :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمديد به سايت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سايت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنيد.
13 واقعيت عجيب درباره بدن انسان
نوشته شده در سه شنبه 18 تير 1392
ساعت : 17:42
نويسنده : کیوان شیروانی

 انسان‌ها همواره در مورد حقايق و واقعيت‌هاي مرتبط با جسم خود پرسش‌هاي بسياري در ذهن دارند و برخي از آنها در صورت مطرح کردن اين پرسش‌ها با پاسخ‌هايي شگفت‌انگيز از سوي محققان و دانشمندان روبرو مي‌شوند.

به گزارش ايسنا به نقل از سايت اينترنتي ردرز، براي مثال کارشناسان در پاسخ به اين پرسش که آيا با بالا رفتن سن پاها بزرگتر مي‌شوند، بيان مي‌کنند: اين امکان وجود دارد چرا که پس از سال‌ها فرسودگي و استهلاک، تاندون‌ها و رباط‌هاي پا ضعيف مي‌شوند. اين پديده موجب مي‌شود که قوس پا صاف شود و اين تغيير وضعيت به اين مفهوم است که پا، پهن‌تر و درازتر شده است. اين شرايط براي همه افراد اتفاق نمي‌افتد اما افراد مبتلا به اضافه وزن و ديابت بيشتر مستعد هستند که در سن 70 يا 80 سالگي متوسط سايز کفش‌شان يک سايز بزرگ‌تر مي‌شود.

و اما برخي ديگر از اين پرسش و پاسخ‌هاي عجيب که دانستن‌شان خالي از لطف نيست به شرح زير هستند:

در زمان سوار شدن ترن هوايي چه اتفاقي مي‌افتد که احساس مي‌کنيم معده‌مان آشوب شده است؟

وقتي سوار ترن هوايي مي‌شويم در حقيقت وضعيت داخلي بدن در حال تغيير است. زماني که ترن هوايي در مسير حرکت به نقطه اوج مي‌رسد، مدت چند ثانيه و براي هيجان بيشتر، کند مي‌شود و سپس به سمت پايين سرازير مي‌شود. در چنين شرايطي کمربند ايمني، کمر شما را به پشت صندلي مي‌چسباند اما برخي از اعضاي داخلي بدن همچون معده و روده احساس بي‌وزني مي‌کنند و ما در آن لحظه احساس مي‌کنيم که معده‌مان در حلق‌مان است.

آيا پديده بوي سالمندان واقعي است؟

پاسخ اين سوال مثبت است اما تفاوتي بين بوي افراد سالمند و افراد جوان وجود دارد. نتايج بررسي‌ها حاکي از آن است که بوي بدن افراد مسن نسبت به افراد جوان از شدت کمتري برخوردار است.

چرا در نيمه‌هاي شب براي دستشويي رفتن از خواب برمي‌خيزيد؟

انقباضات روده بزرگ که به دليل وجود اعصاب پيچيده در روده کنترل مي‌شوند و مواد زائد را در روده‌ها پيش مي‌برند در عين حال تحت تاثير ساعت دروني بدن هستند و بر اساس اين ساعت حرکت روده‌ها کندتر شده و نياز براي تخليه مواد زائد بدن در شب کاهش مي‌يابد. بنابراين بيشتر مردم ضرورتي براي تخليه روده‌شان در نيمه شب پيدا نمي‌کنند. از سوي ديگر مثانه نيز توانايي آن را دارد که تا حجم مشخصي، پيش از زمان نياز به رفتن به دستشويي منبسط شود. به طور معمول، فرد مي‌تواند شش تا هشت ساعت بدون نياز به رفتن به دستشويي در خواب باشد اما گاهي شرايط خاص درماني يا مصرف زياد مايعات پيش از خوابيدن از عوامل به هم زدن اين نظم و در نتيجه نياز به رفتن به دستشويي در نيمه شب هستند.

چرا اثر انگشت داريم؟

برخي کارشناسان معتقدند اثر انگشت به فرد کمک مي‌کند تا راحت‌تر اشياء را با انگشتانش نگه دارد اما برخي ديگر از آنان اظهار مي‌کنند که شيارهاي اثر انگشت نگه داشتن سطوح صاف و نرم را سخت‌تر مي‌سازد زيرا سطح تماس پوست را کاهش مي‌دهنددرعوض، اين کارشناسان تصور مي‌کنند که اثر انگشت به پوست اجازه مي‌دهد تا راحت‌تر کشيده شود و در برابر آسيب‌ديدگي مقاومت کند. برخي ديگر از محققان بيان مي‌کنند که اثر انگشت حس لامسه را تقويت مي‌کنند. آنچه به طور مشخص وجود دارد اين است که اثر انگشت هيچ دو نفري مشابه هم نيست.

آيا مفاصل دردناک واقعا مي‌توانند وضعيت هوا را پيش‌بيني کنند؟

تغيير در خوانش‌هاي بارومتري بخشي از اين دليل است. فشارجوي اغلب پيش از آغاز وضعيت جوي بد افت مي‌کند و اين تغيير مي‌تواند موجب شود تا بافت بدن گسترده‌تر شود و درد و آماس را به دنبال دارد. هرچند تاثير آن ناچيز است اما در افراد مبتلا به مفاصل ملتهب، به شکل متمايز اين ورم و درد ديده مي‌شود. محققان دانشگاه «تافتز» در آمريکا در سال 2007 ميلادي اظهار داشتند که افت 10 درجه‌اي دما با افزايش ناچيز درد زانو ارتباط دارد.

چرا نگه داشتن نفس، سکسکه را متوقف مي‌کند؟

اين طور تصور مي‌شود که اگر دي‌اکسيد کربن را وارد بدن کنيد از انقباض عضلاني در ديافراگم که موجب سکسکه مي‌شود، جلوگيري مي‌کند.

چرا حتي اگر در نوجواني ارتودنسي کرده باشيم بازهم شکل دندان‌ها تغيير مي‌کند؟

هر لبخندي متفاوت است اما در بيشتر موارد به دليل از بين رفتن استخوان‌هاي پشت لثه شکل ترتيب دندان‌ها تغيير مي‌کند که کهولت سن يکي از دلايل آن است. اگر از ميزان تراکم استخوان‌ها که ناشي از سيگار کشيدن يا بيماري‌هاي لثه است، کاسته شود در نتييجه ترتيب دندان‌ها دچار تغيير مي‌شود.

چرا معده سروصدا مي‌کند؟

اين صداها اغلب صداي اسيد معده يا انقباض ماهيچه‌هاي شکمي در زمان آماده شدن براي هضم مواد خوراکي است. براي جلوگيري از بوجود آمدن اين وضعيت در هر وعده‌ غذايي حجم مواد خوراکي را کاهش دهيد.

چرا بوي عرق زير بغل از عرق ساير نقاط بدن بدتر است؟

بدن دو نوع غده تعريق دارد. بيشتر اين غده‌ها در ناحيه دست‌ها و پاها قرار دارند که ترکيبي از آب و نمک را ترشح مي‌کنند. اما غده‌هاي تعريقي موجود در زير بغل ماده‌اي روغني توليد مي‌کند که مورد علاقه باکتري‌هاست و از آن تغذيه مي‌کنند. وجود اين باکتري‌ها سبب تندتر شدن بوي عرق زير بغل مي‌شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






:: برچسب‌ها: 13 واقعيت عجيب درباره بدن انسان, بدن انسان, انسان,